du kan sagtens gøre det selv!

Hjælp til grafisk design

Vil du gerne prøve kræfter med grafisk design selv? Læs med her og få nogle gode råd med på vejen.

Inden du starter på en kreativ proces er det vigtigt du gør dig nogle tanker om, hvad formålet er med dit grafiske design. Du kan eksempelvis stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvad vil jeg gerne formidle?
Hvordan vil jeg formidle det?
Hvem er målgruppen?

Når du har gjort dig ovenstående overvejelser kan du begynde at tegne skitser eller lege med forskellige elementer og skabeloner i f.eks. Canva.

Hvis du gerne vil lave grafisk design selv, er der flere gode tools du kan teste. Canva er et godt bud på et online designværktøj til produktion af grafisk design. Canva er meget brugervenligt og intuitivt og de mange skabeloner giver dig rigtig gode forudsætninger for at lave et ganske fint design.

I Canva finder du et utal af designskabeloner til alt lige fra flyers, Plakater og dokumenter til infografik, Instagram- og facebookopslag, email-signatur og meget, meget mere. Der er skabeloner til alle former for grafisk design.

Der er dog en begrænsning af indholdet ved brug af gratis-versionen. Køber du Pro-versionen koster det et ganske overkommeligt beløb årligt (119$ for 12 måneder) og så åbner du op for alle Pro-elementerne.

Test dit grafiske design af ved at præsentere det for din målgruppe. Der findes masser af Facebook grupper, hvor du kan lægge forskellige billeder og lignende op, hvor folk er meget venlige til at komme med kommentarer.

Alternativt kan du tage din computer med på en kaffebar og spørge tilfældige kunder på Starbucks, hvad de synes om dit arbejde. Disse kommentarer er uvurderlige for den sidste del af arbejdet med grafisk design.

Hjælp til grafisk design
10 vigtigt punkter du skal være opmærksom på når du arbejder med grafisk design:
  1. Modtager
    Hvem henvender du dig til med dit grafiske design og hvad vil du gerne fortælle dem eller have dem til at gøre?
  2. Research
    Hvad gør de andre virksomheder i branchen? Kan du finde inspiration her og kan du gøre noget for at skille dig ud? Pinterest er et fantastisk sted at finde inspiration.
  3. Konceptudvikling
    Har du været forbi tegnebrættet og lavet en skitse eller to inden du går i gang med design processen?
  4. Branding
    Har du sikret dig, at dit design passer til virksomhedens brand og understøtter virksomhedens kommunikation og budskab?
  5. Skrifttype (Font)
    Har du valgt en font som sender de rigtige signaler og understøtter det grafiske design? Jeg vil altid anbefale Google Fonts, da alle browsere kan læse deres fonts.
  6. Farver
    Har du allerede en design manual? Overvej hvilke farver der skal bruges og vær konsekvent i anvendelsen i andre sammenhænge også. Har du styr på komplementærfarver og farvesammensætning i al almindelighed. Hvis ikke kan du benytte Adobes color tool.
  7. Layout
    Grafisk design skal understøtte kommunikationen. Har du skabt balance mellem elementerne og er det nemt at læse og forstå? Fjern al overflødig grafik. Undersøtter et element ikke kommunikationen og budskabet. If in doubt – leave it out!
  8. Designsoftware
    Benytter du dig af et designværktøj som sikrer høj kvalitet? Giver det dig mulighed for at tegne op med vector? Skal du bruge det online er det ikke en nødvendighed, men skal du bruge dit grafik på tryksager er det nødvendigt at tegne det op i vector.
  9. Test
    Har du testet dit design med målgruppen? Hvad siger målgruppen om designet og går budskabet klart igennem?
  10. Format
    Har du sørget for, at designet er tilpasset forskellige formater og formål?

Husk, at du altid er meget velkommen til at kontakte os, hvis du står og skal bruge en hånd til grafisk design eller anden hjælp inden for digital marketing. Vi sidder klar til at hjælpe og det koster ikke noget at spørge om gode råd.