gode råd og vejledning

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er en strategi inden for marketing. Målet er at markedsføre og fremme kendskabet til produkter eller tjenester ved hjælp af digitale medier og platforme.

Det er blandt andet Google og andre søgemaskiner, sociale medier, email-marketing, display annoncering etc. Hensigten med denne strategi er at nå og interagere med en bestemt målgruppe på nye måder og herved omdanne potentielle kunder til reelle kunder.

En digital marketing strategi omfatter typisk flere forskellige aktiviteter såsom søgemaskineoptimering (SEO), SEM (Google Ads og Bing Ads), content marketing, marketing automation, email marketing, social media marketing og flere andre discipliner.

Men hvorfor er det vigtigt for virksomheder at være til stede digitalt?

Købsprocessen er fundamentet for enhver virksomheds forretning. Digital marketing er den billigste og samtidig en af de mest effektive måder at nå ud til din målgruppe på i dag. Mennesker bruger mere tid online end nogensinde før.

Det betyder, at der er flere muligheder for at nå ud til dem, end der nogensinde har været før. Men hvad er digital marketing egentlig, og hvorfor er det så vigtigt for virksomheder at være til stede digitalt?

Hvad er digital marketing? | Front Row Media
4 gode grunde til, at virksomheder skal være synlige digitalt:
  • Større rækkevidde:
    Digital marketing giver virksomheder mulighed for at nå ud til et meget større publikum end ved traditionelle markedsføringsmetoder. Det skyldes, at mange mennesker i dag bruger internettet og sociale medier, og ved at være til stede her, kan man nå ud til mange flere mennesker end ved fx at annoncere i aviser og magasiner.
  • Målretning:
    Digital marketing giver mulighed for at målrette annoncer og marketing indsats mod specifikke målgrupper. Det kan være alt fra folk i en bestemt aldersgruppe og geografisk område, til folk med specifikke interesser og adfærd. Det betyder, at virksomheden kan spare penge ved kun at annoncere for dem, der er interesserede i deres produkt eller tjeneste.
  • Interaktion:
    Digital marketing giver virksomheder mulighed for at interagere med deres målgruppe på en mere personlig måde end ved traditionelle markedsføringsmetoder. Det kan være alt fra at besvare spørgsmål på sociale medier, til at give kunderne mulighed for at give feedback eller deltage i konkurrencer.
  • Analyse og sporing:
    Endelig giver digital marketing mulighed for at måle specifikke initiativer i marketingindsatsen og differentiere dem fra hinanden. Herved bliver det nemmere at tilpasse og optimere indsatsen, så du får mest muligt ud af hver enkelt marketingkrone.

Det er ikke nogen overraskelse, at digital marketing er en essentiel del af enhver virksomheds markedsføring i dag. Det giver kort fortalt dig mulighed for at nå ud til flere mennesker med dine produkter eller tjenester, målrettede kampagner mod specifikke målgrupper, mulighed for, via interaktion med dine kunder, at skabe en relation til din målgruppe og du har fantastisk mulighed for at måle på resultaterne og tage datadrevne beslutninger.

Derfor bør alle virksomheder overveje brugen af digital marketing i deres marketing strategi, for at sikre, at deres produkter eller tjenester når frem til den rigtige målgruppe og for at kunne konkurrere på markedet.

Hvordan ved jeg, at min digitale marketing strategi virker?

Der findes forskellige måder at måle resultaterne af din digitale marketing strategi. De mest almindelige metoder er:

  1. Web Analytics:
    Web analytics er betegnelsen for brugen af sporingsværktøjer som Google Analytics, Matomo Analytics eller lignende tools. Værktøjer som disse måler trafikken på hjemmesiden, herunder hvor mange besøgende siden har, hvor de kommer fra, hvad de foretager sig på siden og hvor længe de bliver.
  2. Konverteringssporing:
    Denne metode bruges til at måle en bestemt adfærd på hjemmesiden. Formålet er typisk at måle, hvor mange besøgende der faktisk konverterer til kunder ved at foretage en bestemt handling på hjemmesiden. Fx ved at foretage et køb eller udfylde en kontaktformular.
  3. ROI (Return on Investment):
    Denne metode måler performance i forhold til investeringer i marketing. Det kan f.eks. være at måle, hvor mange kundehenvendelser man har skaffet eller hvor meget salg, der er genereret i forhold til investeringen i annoncering.
  4. SoMe Analytics:
    Dette omfatter brugen af værktøjer til at måle interaktion og engagement på sociale medier, herunder antallet af likes, kommentarer, delinger og tilgangen af følgere på virksomhedssiden.
  5. Kundetilfredshed:
    Kundetilfredsheden kan måles ved at udsende kundeundersøgelser eller ved at samle feedback fra kunderne på hjemmesiden eller via sociale medier.


Fælles for Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads eller SEO er, at det kan give din markedsføring og salg en vitaminindsprøjtning, der kan mærkes. Gennem analyser og indsigt i markedet kan vores eksperter sørge for, at dine annoncer bliver vist for de mennesker der med størst sandsynlighed vil betale for dine produkter og ydelser.

En hjemmeside som ikke ranker højt i søgeresultaterne, har generelt svært ved at trække relevant trafik ind på siden. De fleste Googlesøgninger ender ganske enkelt med et klik på en af de 4 øverste søgeresultater, så jo længere nede i søgeresultaterne en hjemmeside befinder sig, desto sværere bliver det at tiltrække nye kunder.

Hvis du har problemer med at øge trafikken til din hjemmeside, så kan vi hjælpe. Er du nysgerrig efter at vide mere om, hvilke tools vi typisk bruger? Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak om digital marketing.