5 ting din hjemmeside SKAL have

Der er ikke to hjemmesider, der er ens. Der er lige så mange holdninger til hjemmesider, som der er grafikere og webudviklere tilsammen. Men 5 ting er næsten alle er enige om, er en god idé. Leder du efter hjælp til din hjemmeside optimering, så læs med her.

01. Et tilbud og en call-to-action

Alle besøgende på din hjemmeside har to spørgsmål, de ønsker svar på: Hvilket problem kan du løse for mig og hvad skal jeg gøre for at komme i gang med at fjerne problemet?

De to spørgsmål skal de kunne få svar på inden for de første 3-4 sekunder fra de lander på din hjemmeside. Enhver professionel hjemmeside bør have et tilbud og en klar og tydelig call-to-action over folden. En effektiv call-to-action skal have en kort, præcis og entydig tekst. ”Køb nu”, ”Føj til kurv” & ”Book tid”…

Er alle gode eksempler på en call-to-action, som er til at forstå. En anden vigtig detalje med en call-to-action knap er, at den skal være iøjnefaldende. Giv den en anden farve, så den træder frem.

Vi mennesker læser ikke hjemmesider længere. Vi scanner dem. Og vi scanner dem gerne i et Z, så en call-to-action i øverste højre hjørne er den bedste placering.

Hvis der ikke er en klar og tydelig call-to-action i øverste højre hjørne på din hjemmeside, så må det være din absolutte topprioritet nu.

Du skal fortælle dine kunder, hvilket af deres problemer du løser. Og endnu vigtigere. Du skal fortælle dine kunder, hvad du vil have dem til at gøre – ellers gør de det ikke!

02. Daglige backups af din hjemmeside

De fleste virksomheder er dybt afhængige af deres hjemmeside. Det er derfor overraskende, hvor mange hjemmesider vi støder på, som ikke tager daglige backups af deres hjemmeside.

Der skal ikke gå meget galt, før en hjemmeside melder fejl.
Et enkelt plugin på en WordPress hjemmeside, kan ødelægge festen helt og så er gode råd dyre.

Et enkelt plugin kan sørge for, at din hjemmeside lukker ned og så kan du i næsten alle tilfælde heller ikke logge ind som admin. Det kan du undgå ved at opsætte automatisk backup. Og det er heldigvis nemt selv at gøre.

På WordPress hjemmesider kan du installere et gratis plugin, der hedder All-In-One-Migration til at lave din daglige backup. Med daglig backup er det hurtigt og nemt at geninstallere fra backup’en fra dagen før og rette fejlen, inden den sker igen.

Husk også at opdatere plugins løbende. Gerne en gang om ugen. Det hjælper vi dig gerne med.

03. Sporing af brugeradfærden på hjemmesiden

Vi oplever mange, som har en rigtig flot hjemmeside med en masse besøgende. De har bare ikke nogen Analytics-konto. I tilfælde, hvor der er sat sporing op på hjemmesiden, er mange ikke klar over, at de har adgang til deres data. I de tilfælde, hvor de er klar over, at de har tracking på deres hjemmeside, har de svært ved at tolke på den data og så vælger de ikke at bruge det. Og det er en skam. Hjemmesider er fyldt med værdifuld data. Det er spild af rigtig god hjemmeside.

Alle hjemmesider kan, med en korrekt opsætning af tracking, få værdifuld indsigt i deres brugeres adfærd på hjemmesiden. Det er vigtig indsigt for at kunne forbedre brugeroplevelsen, hjemmesidens kvalitet og dermed også hjemmesiden værdi for din forretning.

Vi kan hjælpe med at lave et opsæt, så du kan bruge din data til at gøre mere af de ting, der virker, og skrue ned for de aktiviteter, som ikke skaber omsætning og værdi.

I Front Row Media arbejder vi som udgangspunkt med Google Analytics, men vi kan også anbefale Matomo Analytics i tilfælde af, at du ønsker et alternativ til Google Analytics.

04. Slet autogenererede page titles og meta descriptions

Ved du godt, at du selv kan bestemme, hvad der skal stå på Google, når kunder finder din hjemmeside via en Googlesøgning?

Har du eksempelvis en WordPress hjemmeside, kan du nemt installere plugin’et SEO Yoast. Det er ganske gratis og med SEO Yoast kan du nemt rette både page titles og meta descriptions på alle sider og indlæg. Ved at rette dem kommunikerer du præcis dét du ønsker inden kunderne klikker på dit link.

Det første Google læser, når der foretages en søgning, er selve url’en (www.url.dk), skarpt forfulgt af page title og dernæst meta descriptions.

Der er altså rigtig gode grunde til, at du selv laver dine page titles og meta descriptions. Du kan styre præcist, hvad du kommunikerer til dine kunder på Googles søgeresultater. Og tilføjer du relevante søgetermer i begge vil du samtidig tilføre værdifuld SEO.

I forhold til SEO forudsætter det dog en gennemarbejdet søgeordsanalyse og en overordnet SEO-strategi. Det har vi prøvet før mange gange og den hjælper vi dig gerne med.

05. Curse of knowledge

Alle virksomheder er nødt til at anerkende curse of knowledge i hverdagen. De fleste kender til udfordringen i et eller andet omfang. Færre arbejder aktivt med det i det daglige og dermed også på deres hjemmeside. Kun et fåtal formår at kommunikere så simpelt og klart, at man kan sige, at de har fundet et passende fagligt kommunikationsniveau.

Mange virksomheder ønsker at demonstrere viden og faglighed, men langt størstedelen af deres kunder ønsker blot at finde ud af, om du kan hjælpe dem med at løse et problem, de ikke selv kan løse. Kommunikerer du tydeligt, hvilke problemer din virksomhed hjælper med at løse?